Autoři Lechtivé sochy/Authors of Titillating Sculpture

Autoři Lechtivé sochy/Authors of  Titillating Sculpture

Slovy Andreje Tarkovského je krása symbolem pravdy, když někdo pravdu nehledá a honí se za menšími věcmi, krásu nevytvoří. Toto kritérium, které je tak staré, že už Platón o něm psal jako o dávném, jsem si vzala k ruce při výběru exponátů. Záleželo mi tedy na tom, že:

1. vystavená věc má pro diváka podstatné sdělní jako svůj obsah a za 2. svou formou je v původním významu věcí, která je utvářená inteligentním duchem a zručností umělce ze solidní hmoty.

Co je na soše lechtivého?
Veprostřed Platónova dialogu o duši a kráse Faidros se píše zhruba toto:
Veškerá duše upadla na tento svět a odtud nevzletí než na perutích, které jí mohou narůst jen silou Eróta.
Jedině krásu lze zakusit smysly. Jen Erós – láska ke krásné tváři, obrazu nebo soše, v člověku probouzí jakési lechtání a svědění v duši. Jako by jí pučely brky a rostly perutě.
Která duše se tu neopeří zaživa, po smrti nevzletí.
Náš život nemá žádný jiný skutečný smysl než pěstovat perutě duše obcováním s krásou ve všem, v čem je přítomna.

Na výstavě by se tak mělo propojit lechtění, krása v portrétu a krása v duši diváka. Božská duše se podobá té lidské, mezi nimi prostředkuje Erós. Básník Vladimír Holan mluví o Erótovi, že je nebesklon. Erós je síla rostící peří. Je při díle, když někdo kdo si pamatuje krásu, tu krásu zahlídne na krásné tváři, nebo věci – soše, obrazu. V tu chvíli se v něm probudí puky na duši a z puků začne vyrážet peří, přitom dochází ke svědění, lechtání a bolesti zároveň. Socha je lechtivá proto, že způsobuje tohle lechtání. Způsobuje to nejdůležitější co se v osudu duše může udát, protože buď duše v těle umírá jako ve škebli, nebo se opeřováním připravuje na vzlet. Tento život nemá jiný účel než péči o duši a krása je jediná, která je viditelná smysly (moudrost nebo dobro vidět nejsou). Jedině krása může přes smysly způsobovat růst duše. Výstava by měla být plná tohoto svědění, které způsobí, že se divákovi udá tato proměna.

K výběru konkrétně
Během dvou měsíců jsme vybrali díla 30 autorů vytvořená mezi léty 1943-2019. Autory jsou z poloviny členové Spolku sochařů ČR, ze čtvrtiny to jsou to ženy a z pětiny si připomínáme zesnulé autory. Níže naleznete seznam vystavujících řazený podle roku narození. Přidávám k němu místo narození a studia včetně jmen vedoucích ateliérů. V ideálním případě se žák od svého učitele naučí to podstatné a přidá k tomu něco jedinečně svého. Ovšem někteří umělci, kteří studovali v době normalizace, se k profesorům na Akademii moc nehlásí (Petr Císařovský a Tomáš Smetana), nebo ani hlásit nemohou, protože je prý za celé studium viděli jen párkrát (Michal Blažek). Věru Novákovou soudruzi dostudovat nenechali, důvodem rozhodně nebyl nedostatek talentu. Výstavou jsme chtěli doložit tezi, že v umění neplatí konzumní předsudky o čerstvosti, vývoji od horšího k lepšímu, modernějšímu a současnému. Nesledovali jsme vývojové linie (českého) sochařství, nezajímaly nás -ismy, v rámci možností jsme se soustředili na výběr podle kvality a krásy.
Pavlína Bartoňová

 

Karla Vobišová-Žáková
★1887 Kunžak ✚1961 Praha
1913-1921 Uměleckoprůmyslová škola v Praze u Stanislava Suchardy, Štěpána Zálešáka, Josefa Drahoňovského a Bohumila Kafky, 1921-1924 v Paříži u Emila Antoina Bourdella

HanaWichterlová
★1903 Prostějov ✚1990 Praha
1903-1990 Akademie výtvarných umění v Praze u Jana Štursy

Stanislav Kolíbal
★1925 Orlová
1945-1950 Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze u Antonína Strnadela
1951-1954 Akademie múzických umění v Praze u Františka Tröstra

Zdeněk Palcr
★1927 Svitávka u Brna ✚1996 Praha
1945-1950 Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze u Josefa Wagnera

Josef Klimeš
★1928 Měřín na Moravě ✚2018 Praha
1949-1954 Akademie výtvarných umění v Praze u Jana Laudy

Věra Nováková
★1928 v Praze
1947 Akademie výtvarných umění v Praze, po komunistickém puči byla v roce 1949 na začátku čtvrtého semestru při politických prověrkách ze studia vyloučena 

Vlasta Prachatická
★1929 Staré Smrkovice
1946-1951 Akademie výtvarných umění v Praze u Otakara Španiela

Václav Frydecký
★1931 Olomouc ✚2011 Praha
1950-1955 Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze u Bedřicha Stefana a Jana Laudy. Asistentem Jana Laudy, Vincence Makovského, Karla Hladíka a Václava Bradáče

Stanislav Hanzík
★1931 Most
1951-1956 Akademie výtvarných umění v Praze u Jana Laudy. Asistentem Vincence Makovského a Karla Lidického

Čestmír Mudruňka
★1935 Uhersko u Pardubic
1958-1964 Akademie výtvarných umění v Praze u Jana Laudy, Karla Pokorného a Karla Hladíka

Jan Hendrych
★1936 Praha
1955-1961 Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze u Josefa Wagnera a Jana Kavana

Jiří Sopko
★1942 Dubové na Podkarpatské Rusi
1960-1966 Akademie výtvarných umění v Praze u Antonína Pelce

Jindřich Zeithamml
★1949 Teplice
1976-1982 Akademie výtvarných umění v Düsseldorfu u Norberta Krickeho

Petr Císařovský
★1950 Praha
1969-1975 Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze u Jana Nušla, Josefa Malejovského, Jiřího Soukupa a Bedřicha Hanáka

Pavel  Míka
★1952 Praha
1977-1983 Akademie výtvarných umění v Praze u Jiřího Bradáčka

Jan Turský
★1955 Praha
1974-1980 Akademie výtvarných umění v Praze u Jiřího Bradáčka

Michal Blažek
★1955 Praha
1977-1983 Akademie výtvarných umění v Praze u Jiřího Bradáčka
Odborně asistoval Janu Hendrychovi. Dle přání a svědectví pana Blažka dodávám, že byl po dvou letech (r. 1995) vyhozen poté co sepsal petici na protest, aby rektor Knížák za dva měsíce vystudoval a získal diplom u svého podřízeného prof. Aleše Veselého.

Jiří Plieštik
★1956 Nové Město na Moravě
1981-1987 Akademie výtvarných umění v Praze u Miloše Axmana a Stanislava Hanzíka Asistentem Hany Wichterlové a Karla Nepraše

Jiří Středa
★1956 Náchod
1976-1982 Akademie výtvarných umění v Praze u Karl Kolumka a Jiřího Bradáčka

Marius Kotrba
★1959 Čeladná ✚ 2011 Rožnov pod Radhoštěm
1981-1987 Akademie výtvarných umění v Praze u Stanislava Hanzíka a Miloše Axmana

Tomáš Smetana
★1960 Praha
1980-1985 Akademie výtvarných umění v Praze u Arnošta Padrlíka

Libor Pisklák
★1962 Kladno
1985-1991 Akademie výtvarných umění v Praze u Jana Hendrycha. Asistentem u Jana Hendrycha

Šeborová Marie
★1966 Praha
1990-1993 Akademie výtvarných umění v Praze u Jitky Svobodové
1993-1996 Akademie výtvarných umění v Praze u Jana Hendrycha

DenisAnfilov
★1967 Praha
1983-1987 Výtvarná škola Václava Holara v Praze

David Janouch
★1967 Praha
1986-1992 Akademie výtvarných umění v Praze u Jana Hendrycha, 2014 – 2016 u Petra Siegla

Jaromír Švaříček-RASVA
★1967 Třebíč
1990-1996 Akademie výtvarných umění v Praze u Jana Hendrycha

Daniel Talavera
★1969 Městec Králové
Akademie výtvarných umění v Praze u Petra Siegla

Jiří Kobr
★1974 Dvůr Králové nad Labem
1997-2003 Akademie výtvarných umění v Praze u Petra Siegla a Jindřicha Zeithammla 

Chládková Barbora
★1979 Praha
2001-2007 Akademie výtvarných umění v Praze u Jana Hendrycha

Kateřina Strach Tichá
★1987 Čáslav
2007-2013 Akademie výtvarných umění v Praze u Milana Knížáka, stáž u Jana Hendrycha
2011-2012 Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze u Evy Eisler

 


Podrobné vyhledávání

Podrobné vyhledávání a filtrace

Datum vzniku
Loading...
Loading...
Loading...