Michal Matzenauer
Michal Matzenauer se narodil 20. listopadu 1947 v Praze, v nemocnici Na Františku, kde byl hned, pro jistotu pokřtěn. Mládí prožil na Vsetíně na Valašku a střední chemickou průmyslovku vystudoval ve Zlíně. Od dětství se věnoval kresbě a malovat začal ve 14ti letech. To se již začal věnovat rovněž literatuře. Ve Zlíně pak vydával s kamarády studentský literární časopis Plocha, určený pro zlínské střední školy, který s odchodem ze Zlína v roce 1967 zanikl. V letech 1968 – 69 vystřídal řadu zaměstnání a toulal se se skupinou amerických a evropských hippies po Evropě. V roce 1969 si vyřídil studium na Oxfordské univerzitě v Anglii na obor dějiny umění, ale uzavření hranic v srpnu 69, mu nedovolilo vycestovat a byl mu navíc odebrán pas. V následujících letech vystřídal opět řadu zaměstnání. V roce 1972 zakotvil na čas v tiskárně, kde pracoval jako pomocný dělník a později jako chemik. Měl na starost leptací lázně pro hlubotisk a odpadní vody. Na tiskařských strojích dělal kombinovanou technikou výtvarné tisky, ale to bylo samozřejmě mimo pracovní dobu. Oficielně, jako mnoha jiným, mu bylo znemožněno vystavovat, publikovat a v rozhlase byly zakázány i pořady, které byly už natočené. Od roku 1975 až do roku 1990 pracoval na vrtných a čerpacích soupravách jako dělník. V roce 1977 podepsal CHARTU 77 a v roce 1979 se stal členem VONSu. Účastnil práce v samizdatech a to jako autor, tak i při redigování některých periodik a katalogů, nebo ke konci normalizace, jako redaktor časopisu VOKNO. Po roce 1989 vydal několik básnických sbírek a uskutečnil celou řadu samostatných a účastnil se mnoha skupinových výstav u nás i v zahraničí.
Tvorba Michala Matzenauera je mnohovrstevnatá. Vždy je ale v jeho obrazech a kresbách vidět důraz na básnickou atmosféru. V různých obdobích jeho tvorby se mu rovněž objevuje buď jako součást obrazů, nebo přímo jako námět, písmo. Toto písmo je někdy čitelné, i když je zároveň dosti zašifrované, jindy ale nejde vůbec o čitelnost, ale jen o symbol nebo znak – náznak. V těchto obrazech se Matzenauer naprosto odklání od lettrismu nebo jiných v Evropě známých postupech v použití písma, jako obrazového vyjádření. Blíží se meditačním postupům zobrazení, které jsou známé a běžné v některých východních kulturách, nebo které používají někteří arabští mistři. Přesto je jeho snahou zůstat kompozičně i kresebně v evropském cítění i myšlení.
O.S.
Pokročilá doba II. (Jiný název)
básně, vzpomínky a hříčky z poslední doby
Sbírku Pokročilá doba II. s podtitulem Jiný název začal Michal Matzenauer psát roku 2017. Pravidelně, „dnes už jen občas“, přibývají další řádky. Sbírka tudíž není dosud ukončená, tím pádem ani vydaná, ale vždy po roce ji autor uzavírá do ročního celku. Sbírky Pokročilá doba I. (vyšla roku 1979 v samizdatu, edice Popelnice) a Pokročilá doba II. spojuje metoda kontinuálního psaní a tedy i podobného myšlení.
Nakonec vybírám několik básní ze sbírky Mariánský příkop (Pulchra, 2019). Mariánský příkop je pro Michala Matzenauera jedno z nejpřitažlivějších míst vůbec. (pb)
Labužnická
Poslouchám Kouzelnou flétnu z Covent Garden
a smažím slaninu a cibulku pod zelí
Je to úžasné
jak k té hudbě ta cibulka voní
Mozart byl geniální
Masíčko se už peče
a já doufám
že jídlo bude dřív
než opera skončí
abych se při té božské hudbě
najedl
Hostina darmošlapů
Až se bazilišek nabaží
a vlkodlak se odlakuje
alkoholik ten se oholí
a hned svou ženu pomiluje
Hoši to vám povídám
ráno je moudřejší večera
ale večer je zas větší sranda
a každý kdo je ráno posera
je večer zase velký pardál
Lepší svět
Vůz tažený koňmi
Vůz z porcelánu
Vůz ze skla
Převrhl se a rozbil
všude samé zvonění a cinkání
a všude samé střepy
Střepy po kterých skáčou malé děti
a ty se jim zařezávají do nožiček
ze kterých jim teče krev
a oni křičí a výskají
náš svět bude lepší než ten váš
Já se jich ptám jak lepší
a oni se smějí
z nohou jim teče krev a křičí
to ještě nevíme ale bude lepší
Jsou to hodné malé děti
a tak jim věřím
Vzpomínka
V době když jsem byl ještě malý
chodily po ulicích loutky
Cikáni jezdili v krytých vozech
tažených koníkem
brousili nože
spravovali deštníky
jedli neposlušné děti
a prý taky kradli slepice
Tehdy totiž chovné stanice neexistovaly
Český Parnas
V údolí Parnasu
zpívali básníci
Básníci čpící přijící
Na kopci družstevníci
a básníci
verše chrlící
Na zámku básníci dlící
již navždy
jen básně kurvící
Filipínky
Filipínky za rozbřesku
mají v sobě hodně stesku
Hodně stesku - pocit viny
Kde jsou jejich Filipíny
Jako všichni v našem kraji
Filipínky si též hrají
Mají však ten pocit viny
Kde jsou jejich Filipíny
Mám rád malé Filipínky
sukně nosí nad kolínky
Pod očima tmavé stíny
Kde jsou jejich Filipíny
Senzitivní kočárek
Ani pán
a ani paní
Ani na něm
ani na ní
Ani pod ním
ani pod ní
Jak den před tím
jak den po dni
Nejlepší jsou hosti od kosti
Měli jsme všeho dost
když navštívil nás host
Teď už nic nemáme
jeho kost psům dáme
Dva dědci
Jeden dědek nemocný
trápil se jak ponocný
V pátek jako v sobotu
v posteli i u plotu
Druhý dědek veselý
válel se furt v posteli
A to že je nemocný
to prý jenom nemoc ví
Únorová
Jednou takhle v únoru
potkal jsem vám potvoru
Nebyla to potvora
ale byl to potvor
neměl totiž díry dvě
měl jen jeden otvor
Prtek
Každý lichý čtvrtek
chodí za mnou prtek
taky v sudý čtvrtek
chodí za mnou prtek
Chodí tam a chodí ven
Jeden prtek za týden
Každý kluk
Každý kluk
nedouk
ví že
kníže
nese se
po poli
i po lese
na koni
se honí
na blízko
či na dálku
hledá svoji
Amálku
svoji lásku
velikou
jezdí za ní
oklikou
Doktor
Šel jsem navštívit lékaře
ale bylo už pozdě
Ležel v posledním tažení
a na stole vzkaz
Ta diagnóza byla špatná
ze samé podstaty
xxx
Až se vám podaří zbavit rodičů
naučte se poslouchat hudbu
která je ve vás uvězněna
Útržkovité vztahy
Ty ho znáš?
Jo
Znáš ho dobře ?
No znám ho
Takže dobře ho neznáš
Asi ho znám jako všichni
On neměl kamarády ?
Ale snad jo
Znáš z nich někoho ?
On měl útržkovité vztahy
Jak útržkovité
No útržkovité
Vždycky to utrhl
A děti měl ?
Měl
A platil na ně
No na některé platil
na jiné ne
Jak to
Asi nemusel
A žil sám nebo s někým
Spíš to první
i když někdy taky ne
Myslíš že hodně lhal ?
Nevím
Asi někdy - jako každý
Nebo byl schopný něco ukrást ?
To bych neřekl
A měl ho někdo rád ?
To opravdu nevím
Třeba ty
No – vlastně nevím
A měl on někoho rád ?
Vždyť ti říkám
že měl útržkovité vztahy
Dva páni
Kampak jdete kmotře
Jen tak pane obře
Vždyť já nejsem obr
Jsem menší než kopr
V noci přišly mraky
sebraly nám střechu
No já musím taky
nafutrovat měchů
A pak jak to chodí
jeli vzducholodí
Psala mi to teta
až na konec světa
Jednoho dne však
trefil je tam šlak
O tom milí páni
neměli však zdání
Variace na V. Nezvala
Piju rum a řeka teče
Piju rum a roste strom
Piju rum a Kuba zvítězila
nad nepřítelem
Variace na V. Nezvala
Mám rád americké slanečky
Mám rád mexické slanečky
Mexické slanečky mám raději
protože je v nich víc revoluce
Pokora
Pokorný leží na hraně stolu
Pod stolem pokorná líže si nohu
Ještě víc pokorný
Ještě víc pokorná
Ještě víc pokorných dětí mít spolu
Nenávist
Piju krev
Sedím doma, nikam nejdu
ale určitě někomu piju krev
Kdybych aspoň věděl komu
nebo proč a kolik
Jenže někomu piju krev
Vzpomene si na mě
a já nemůžu vůbec nic dělat
abych mu ji nepil
Chudák už je celý bílý
On mi nic neudělal
a já pro něj nemůžu udělat vůbec nic
Sedím doma
on nervózně pobíhá někde městem
skřípe zubama
a já z něj pomalu, po kapkách, vysávám krev
Červené trenýrky
Zpuchřelá guma
zezadu zahnědlé
červené trenýrky
jsou celé vybledlé
Opilé oko
zdravý jak mladík
Jak ovar třese se
dementní stařík
„To je dobrý, ne?“ Tak končil Nikolaj /Andrej Stankovič/ vždycky, když mi přednesl svým nenapodobitelným způsobem, a pak vysvětloval, nějakou svou čerstvě vymyšlenou-promyšlenou báseň./ Končil tak i když mi vysvětloval nějaký nově objevený vtip, který ho zaujal. Ještě si na závěr chechtnul./ Takže by bylo asi správné, abych napsal nejprve jak mi vysvětloval a osvětloval básně Nikolaj, taky jak je napsal a z čeho vznikly, a pak teprve můj vlastí rozbor. Jenže to nejde, protože si to už nepamatuju, přestože to bývalo vždycky něčím podobné a psát rozbor jeho básně si nedovedu představit. Plete se mi do toho Nikolaj v celé své kráse a to mě ruší v soustředění na text. Vidím ho totiž, jak stojí proti mně s pivem v ruce a prská na mě věty jako třeba, že střevo se střevem se mají rádi a tím pádem, takové střevo ti nemůže ublížit, nebo že sako se nepotí a podobně. Jedna zvláštní věc mě ale stále pronásleduje. Dělali jsme spolu nějakou dobu /asi dva roky/ na maringotce, coby čerpači vody. Nikolaj byl proslavený mykolog, ale já si nepamatuji, že by někdy na maringotce houby sbíral. Sám jsem od něj dostal několik lahviček zavařených hub, ale to bylo u nich doma, v bytě. Jestli ho bavilo je sbírat v Praze na Petříně, což mi říkal, že tam na ně chodí, nevím, ale na maringotce jsem ho sbírat houby nikdy neviděl. Taky je pravda, že do lesa chodí na houby kdekdo, takže si asi jako odborník vybíral místa, kde by je nikdo nehledal. Určitě by mi ale, kdybych se ho na to zeptal, řekl nějakou pěknou, vykutálenou repliku.
Jednou jsme takhle seděli v hospodě U tří králů, kamarádi už odešli a tak jsme řešili naše důležitosti. Nikolaj si dal něco k jídlu. Jíst už moc nemohl. Nemohl polykat. Nešlo to a tak jsme pokračovali do dalších nočních barů a dál řešili. K ránu jsme kráčeli jako domů a tak jsem mu řekl, že opravdu nezbývá nic jiného, než že musí jít k lékaři. Spíš asi do nemocnice... Debata to byla dlouhá, ale i vážná, a tak mi to nakonec slíbil. Rozloučili jsme se na Palackého náměstí. Asi za tři dny jsem se dozvěděl, že je v nemocnici, a to je to, co mě tíží. Třeba mohl umřít úplně jinde.
Divadla se mohou jen snažit
V poslední době se mi zdá, že se v naší kultuře vzdává často hold Alfrédu Jarrymu. Je to moc dobře, protože si to určitě zaslouží. Jako příklad mohou být nově vzniklé ceny, které si lidé, kteří zakládají příslušné nadace, potom sami rozdávají. Ceny si lidé dávají rádi, /nakonec Václav Havel jich posbíral víc, než všechny současné vlády dohromady/. Je to jen taková malá ukázka, ze které by měl Jarry určitě radost. Navíc člověk bez cený je jaksi bezcenný, ať to vezmete z kterékoliv strany.
Když jsem se na začátku 90tých let rozkoukal a viděl, že zatímco jedna část obyvatelstva se ještě snažila udělat pro občanskou společnost něco, co společnost opravdu potřebovala/, myslím tím aby si vytvořila etické a morální zázemí/. Další část společnosti stačila rozkrást co se dalo/ nejvíce jich bylo z řad KSČ/. Zároveň se už ale objevili a drali k moci lidé, za něž bych nedal ani zlámanou grešli, a kteří ve mně vzbuzovali velké obavy. Myslím tím Klause, Zemana, Dlouhého/ někteří z nich přišli do politiky přímo z Prognostického ústavu, který byl údajně založen na pokyn KGB a jehož ředitelem byl pan Komárek, kterého dokonce vyneslo KGB do funkce poradce Che Guevary na Kubu/ a jim podobní. Proto nemám důvěru ani k lidem, kteří pořád opakují, že se tito pánové změnili až časem. Že jejich názory tehdy nebyly tak špatné a že teprve moc je změnila k horšímu.
Jedna věc jsou názory a druhá věc je, jakým způsobem ty názory říkají a prosazují, a to tito pánové ukázali hned na začátku své kariéry. Jestliže někdo prohlásí, že se společnost skládá ze 70ti procent potřebných idiotů, které když získáte, můžete si s ní pak dělat co chcete, je to sice možné prohlásit v přátelském kruhu, nebo v hospodě, ale říci to jako premiér ve veřejném projevu je zase něco jiného.
Takových výrazných a podobných výroků se tito pánové dopouštěli často. Proto jsem k nim zaujal od začátku kritický postoj a bylo mi jasné, že to je ta nejhorší cesta, kterou se naše společnost vydává. Hodnoty, jež jsem očekával od „nově vznikající společnosti“, šly vniveč. „Pravda a lež jsou nesmysly, charakter má každý takový jaký má, etika a humanitní postoje jsou volovina a podobné další“, se staly hesly klausovské éry. Důležité jsou peníze a žádné špinavé peníze neexistují a to bylo hlásáno tomuto ubohému národu v rozhlase i v televizi, v projevech těchto velikánů. Určitá část společnosti nad tím kroutila sice hlavou, ale vcelku se nedalo nic dělat, když veškerou moc měli od začátku v rukou tyto kreatury.
Ale zpět k Jarrymu. Dva Otcové Ubu se tu vystřídali, ale chyběla tu nějaká matka Ubu, a tak si ji Zeman dosadil. A aby byla opravdu sranda, dosadil ji přímo na místo ministryně spravedlnosti. Jako jeden z prvních zákonů, které chtěla uvést do života, byl zákon, který by ji umožňoval určovat, kdo bude zastávat funkce v soudní hierarchii. Zdá se, že to zatím neprošlo.
Výborně se do plejády „těchto osobností“ hodí též usměvavý předseda parlamentu Vondráček, který působí jako nevinné teplé na přechodu pro krávy, když obhajuje hospodářské kejkle svého předsedy. To naopak estébák Filip /předseda KSČM/, ten působí přímo jakoby citoval z učebnice patafyziky, přestože ji nikdy neviděl. Je mu však všechno jasné a když nebude po jeho, tak vstoupí klidně podruhé do strany.
Na patafyzické projevy těchto figur si lidé už zvykli. Dokazují to každý den ve svých projevech skoro všichni vládní a političtí představitelé. Jsou to v podstatě megalomanské snůšky sobě navzájem si odporujících blbostí, které většinou nemají žádný smysl, podporovaných Zemanovým odůvodněním lhaní, že názory nemění jen blbec. Bývalý taky soudruh Zeman si nicméně se svým estébáckým kolegou Babišem v ničem nezadá, ba naopak. Divadla se tak jen mohou snažit vyrovnat se představení, které předvádí pro lid vláda, spolu s hradem.
Jenže Alfréd Jarry myslel svou patafyziku jako hru a to velkolepou hru pro radost, kterou se baví někteří lidé dodnes. Naše skutečnost mi jako hra nepřipadá a není to ani sranda, i když to může některým nezúčastněným lidem opravdu tak připadat. Myslím, že by měl být Král Ubu i patafyzika zařazeny do povinné četby, aby se tak mladí lidé dokázali v současném politice trochu orientovat.
Panický strach
Tam v koutku sám
sám stojí pán
praštěný pán svou
palicí
Praštil se sám
teď dumá tam
že nemá jít kam
ulicí
V koutku tam stojí
všeho se bojí
jen v ruce žmoulá
čepici
Děsí se třese se
v očích má běsy
a život podobný
s jepicí
Svatba
Jednou jsem byl pozván na svatbu
a byla to krásná svatba
Nevěstě to moc slušelo
všichni byli veselí
jen mi bylo divné
že nevěsta tančí pořád sama
Hudba hrála a nevěsta se točila
smála se a vířila v kole
ale ženich nikde
Přitočil jsem se k ní
chytil ji v pase
a vířili jsme pak spolu
Když jsem se jí zeptal
kde má ženicha
smála se ještě víc
Můj ženich je vítr říkala
a taky slunce a měsíc
Tančili jsme až se mi z toho zatočila hlava
Když jsem se probral
byli už všichni pryč
a já byl sám u stolu
u kterého mě nechali vyspat
Nikdy jsem se nedověděl
jak to vlastně bylo
Kdo byl vítr a kdo byl slunce a kdo měsíc
Jednou, bylo to v sedmdesátých letech, jsem potkal známého, a jen tak jsem se ho zeptal co dělá. Řekl že topí, což byla tehdy vizitka slušného člověka. Samozřejmě jsem se ho hned ptal kde topí. Myslel jsem, že je v kotelně třeba s někým z našich známých. Pravil, že v Ústavu Zdeňka Nejedlého. Vůbec jsem netušil, že nějaký takový ústav existuje a tak jsem se zajímal, co se tam dělá a jak je ústav velký. Řekl, že je tam jen pár zaměstnanců, a jejich činnost spočívá v tom, že čtou dílo Zdeňka Nejedlého. Samozřejmě jsme se tomu smáli.
Vzpomněl jsem si na to právě nyní, když Městský státní žalobce vydal po čtyřech létech rozhodnutí o nevině obžalovaných v kauze Čapí hnízdo. Po čtyřech letech vyšetřování byl výsledek předán Městskému státnímu zástupci, který po třech nebo čtyřech měsících řekl přesně to, co říkal premiér Babiš před čtyřmi léty, a co všichni věděli, a o co v této kauze vůbec nešlo. Šlo přece o podvodné jednání s přesouváním Čapího hnízda, a ne, zda-li bylo v době dotace samostatným podnikem.To přece všichni v celém národě věděli, ale výsledné rozhodnutí překvapilo i většinu věrných premiérových voličů.
Dříve si „četli“ zaměstnanci jednoho ústavu dílo Zdeňka Nejedlého, a nyní si čtou v jiném ústavu zaměstnanci obvinění premiéra Babiše a spol. Výsledek ovšem není stejný. V prvním případě mohli přijít k újmě jen ti zaměstnanci, a to z toho, co četli, v druhém případě se věc dotýká celého státu a hlavně i příštích generací.
Jsou určitá zaměstnání, která vyžadují určitý typ lidí. Lidí, kteří jsou schopni se vyrovnat s úskalími, která tato zaměstnání sebou nesou a taky zaměstnání, která vyžadují určitý druh čestnosti a odvahy. Je neštěstí pro zemi, ve které zaujímají tato místa lidé, kteří tyto vlastnosti nemají.
Mariánský příkop
V Mariánském příkopu
se zdají sny
které se přihodily
Pes nehoní kočku protože je pes
(po dvoře
kde kočka neloví myšku dnes)
A nehoní se za ocasem
a kočka nesní o ideálním světě zase
----
Duše utonulých
z Mariánského příkopu
jsou jiné
než duše padlých vojáků
Ale taky jsou jiné
než duše zemřelých stářím
úzkostí ze života
a opuštěných i sebou samými
----
Někdy se člověk dostane
do Mariánského příkopu
a neví ani jak
Jindy zas může být rád
že Mariánský příkop
vůbec existuje
----
Někdy se stává
že mě navštíví
Mariánský příkop v mém pokoji
Život se mi úplně změní
Nemohu najít jedinou věc
která normálně leží tam
kde má své místo
a dlouho mně trvá
než naleznu opět klid
----
Člověk by rád potkal v Mariánském příkopu
někoho známého nebo přítele
ale Mariánský příkop má své zákonitosti
a lidé
tedy jejich duše
jsou jak mandelinka bramborová
a zpívají blues
jen když to na ně přijde
----
V Mariánském příkopu
neseženete slušné zaměstnání
ale filosofovat tam můžete
do aleluja
----
Jednou se objevil v Mariánském příkopu Ježíš
a říkal
že by tam nejraději zůstal
ale zatím
že se musí vrátit nahoru
Možná
až jednou
tak se vrátí